Det var så här det började. Fast jag hade ju ett par anställningar som radio/tv-reparatör innan jag startade egen firma. Senare jobbade jag med service och div. monteringsjobb hos Dieke Musik.


Alldeles i slutet av 70-talet började jag med datorer som hobby.
Hos Svea Data Comm jobbade jag - efter starten som chaufför - med service och installationer.
1981 började jag jobba med programmering hos Scanips. Det kom att bli min huvudsakliga inriktning därefter.


De första åren handlade det om programmering i assembler - maskinkod i mer läsbar form - inom brancher som kommunikationsradio, butiksdata, kretskortstillverkning.
Sedan blev det i fortsättningen programmering i TurboPascal och C.
Många pärmar med dokumentation och utskrivna programlistor blev det på den tiden.


1985 startade jag Binärbrottarna AB - som kom att förbli ett enmanskonsultbolag under de följande 17 åren.
Enstaka insatser inom hårdvara förekom - ett uppdrag var att i Sverige/Norge/Danmark installera en liten komponentändring jag gjort på ett kretskort (rulloffsetpress/tvärfalsenhet)
Med tiden blev det många uppdrag som underkonsult hos olika konsultbolag. Ett par av deras kunder fortsatte att anlita mig direkt för underhåll och nyutveckling.

Många projektmappar blev det också i datorn och på backupmedia.
Det gällde ju att ha original kvar i händelse att materialet skulle gå förlorat hos kund.
Det förekom faktiskt att jag åratal senare blev ombedd skicka kod från projekt jag gjort.